Tuesday, December 25, 2012

Yang terakhir..dan akhir....

Assalamualaikum dan selamat tinggal,

Sedihnyer apabila meninggalkan kelas memasak ni. Banyak coretan pengalaman dan kedukaan yang dicipta sepanjang bergelar pelajar. Jujur saya katakan bahawa saya tidak pandai memasak dan tidak mahu memasak...bagi saya..memasak ini memboringkan. Saya merasai keseronokan memasak ini apabila saya menghadiri kelas memasak di kelas penyediaan timur. Saya seronok dengan pensyarah yang baik, tidak memilih kasih, pandai mengambil hati selepas memarahi kami...mungkin markah saya tidaklah sebaik mana kalaulah saya malas(saya rajin taw) tapi cukuplar hati saya tidak dilukai seperti suatu ketika dahulu apabila saya berada di kelas memasak.(maaflah kerana saya katakan begitu).

Pada penghujung kelas memasak lepas...saya sungguh berasa sedih dan tidak dapat menerima kenyataan bahawa diri tidak akan menghadiri kelas seperti biasa, tidak berjumpa dengan rakan-rakan, tidak membuat lawak ketika memberi  komen, tidak menganggu rakan dari unit lain dan tidak mendengar celoteh pensyarah yang saya rasakan agak skema tapi comel.

Kelas penyediaan timur ini agak memenatkan dan asmntnya sangat memberatkan...memang kita akan berasa stress dan adakalanya tidak berpuasa hati...tapi setelah menilai kembali apa yang berlaku..saya bersyukur kerana diberi tugasan yang berat dan mencabar. Nikmatnya akan terasa selepas kita selesai membuatnya.Itulah dia cabaran sebagai seorang pelajar. Selepas ini, hanya menunggu keputusannya. Semoga saya memperoleh keputusan yang cemerlang.(pasti akan rindu waktu membuat tugasan...)

"peluang hanya sekali, gunalah sebaik-baiknya, jika tidak...kita akan menyesal"...saya kerap mengingati kata-kata itu...sekiranya kita diberikan peluang untuk melakukan sesuatu..buatlah bersungguh-sungguh....dan lalui perkara tersebut dengan sebaik-baiknya kerana ianya tidak akan berulang walaupun kita menangis air mata darah sekalipun. Benarlar ..hidup hanya sekali..maka gunalah ia dengan melakukan perkara yang baik dan jangan cuba untuk menyakiti hati orang lain. Sekiranya, kita ditimpa kesusahan atau kesulitan, anggaplar bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya. 

Tepat jam 12.00 malam , hari isnin bersamaan 24 disember 2012, tamatlah penilaian ke atas blog ini. Selepas itu, tidak ada lagi penilaian yang diambil. Terima kasih kepada rakan saya iaitu Nurul Nadia kerana menubuhkan blog ini dan rajin mengupdate sehinggalah pensyarah meminta kami mengupdate sendiri dan menulis nama di bawah. Pada masa itu, saya agak sedih kerana saya tidak serajin beliau dan pandai menulis. Beliau sanggup menulis untuk saya...hmm..tapi tak sanggup saya untuk menyusahkan beliau. Akhirnya, dengan rasa malas, saya cuba untuk update blog ini. ..Apa yang dilakukan oleh saya adalah untuk tidak menyusahkan rakan dan saya lakukan setelah ditegur oleh rakan dan pensyarah mengenai kelembapan blog ini. ...Jujur saya katakan sekali lagi bahawa saya bukan penulis yang baik di Facebook apatah lagi di blog. Saya seorang perahsia yang jarang bercerita tentang kehidupan saya lebih-lebih lagi di laman sosial. Akhirnya, saya cuba sebaik mungkin untuk menulis di blog berkaitan dengan resepi walaupun pada awalnya ianya sangat menyakitkan ...Alhamdulilah segalanya berjalan dengan lancar dan saya seronok menulis di blog....Saya menjadi sangat teruja apabila dapat berkongsi pelbagai perkara dengan dunia luar lebih-lebih lagi berkaitan dengan masakan ini dan info-info yang menarik. Disebabkan keseronokan menulis blog, saya kerap ke perpustakaan dan meminjam buku masakan dan meminta umi dan makcik untuk menulis resepi demi saya. Semuanya seronok sekali......

Terima kasih kepada rakan-rakan yang sangat sporting dan seronok....saya tujukan rasa terima kasih ini kepada Nurul Nadia selaku ahli kumpulan..terlalu banyak suka duka kita bersama..Memang kerap saya terasa dengan beliau dan pandai beliau memujuknya..Jangan dilupa kepada sarah majidah, farah, zainor dan rubi kerana sentiasa bergaduh dan bergurau-senda dengan saya.eheheheh...tidak dilupakan juga kepada nik norakmal selaku housemate ...hawari dan ku-ah selaku kawan memasak dan projek akhir en. samad dan samsul yang sering  saya gosipkan dengan sesiapa sahaja, christine yang sering saya ganggu dengan pertanyaan bahasa cina dan semua rakan-rakan yang saya kenali...setiap daripada anda ada keunikannya tersendiri....Jutaan yang tidak terhingga kepada semua kaum keluarga saya yang rajin follow blog saya dan memberi saya kata-kata semangat...Last but not least kepada pensyarah puan su dan puan ida. Dirimu umpama lilin yang menerangi setiap kegelapan. Segala amanat, nasihat, dan teguran akan saya ingat sampai bila-bila.....Terima kasih banyak-banyak...Inilah kelas memasak yang paling menyeronokkan dan bermakna buat saya dan rakan-rakan. Sekiranya saya pernah melukakan hati anda..saya mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki.

Ketika saya menulis blog ini, sempat saya menoleh kepada setiap update yang dilakukan oleh rakan. semuanya update yang 21 hours ago..24 hours ago....tidak lagi 1 minute ago..35 seconds ago......sudah jauh agaknya mereka meninggalkan blog ini..adakah saya pun akan begitu akhirnya?

Setiap permulaan pasti ada pengakhiran..begitu juga dengan coretan saya...sampai disini sahaja dapat saya coretkan untuk anda yang rajin singgah di blog ini. ...Insya-Allah sekiranya berkelapangan, saya akan mengupate lagi resepi-resepi dan info-info menarik dengan anda....keep in touch dan assalammualaikum...


p/s...saya sedang mendengar lagu semua tentang kita by peterpan...banyak cerita tentang kita...


Daripada,
Fatihah anis Binti Saifuddin(25/12/2012)
Universiti Pendidikan Sultan Idris

1 comment:

  1. Good luck Anis n Nadia.. Wish uols all d best.. Di harapkan blog ni akan berterusan dengan coretan2 kalian yea.. Insya'allah..siapa tahu suatu hari nanti blog ni akn membantu kamu di masa hadapan.. At least ade sesuatu yg kamu dpt sharekan dgn pelajar2 kamu.. Insya'allah..sy akan singgah2 ke blog ni if kamu trs mengupdate.. After this..penuhkan blog dengan coretan kalian plak yea.. Nway...gud luck!!

    ReplyDelete