Monday, December 24, 2012

Sumber untuk kuih tempatan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Kuih tempatan...dah lama tak makan. Tadi melihat blog rakan seperjuangan berkaitan dengan kuih bronok..nampak menarik betul gambarnya. Amboi..amboi zainor..pandai tunjuk jer ker..buatnya pandai ke tak?hehehe. Menikmati kuih tempatan ini memang seronok dan sedap tapi adakah kita mengetahui dari sumber apakah kuih ini.

Dahulu ketika saya di bangku sekolah menengah, saya suka makan kuih yang dibuat oleh rakan saya memandangkan keluarga beliau menjual kuih. Kerap kali saya nak makan kuih yang dibuat oleh beliau tapi tak tahu namanya. Maka, saya akan menyebut begini "hmm..kuih yang warna hijau..dalam tu macam ada kelapa lar"..."kuih tu bulat..luar dia warna ungu..lepas tu ada kuah keliling.." ...."kuih tu warna kuning..tengah-tengah tu  macam ada isi ayam..ada cili sikit".."kuih tu warna hitam..lepas tu ada salut kelapa" dan macam-macam lagi. Tapi Sekarang tak lagi memandangkan saya dah mengetahui sedikit sebanyak kuih  tempatan memandangkan saya telah  mempelajarinya di kelas Masakan penyediaan timur.

Saya ada sedikit info berkaitan dengan kuih tempatan dengan anda semua. Untuk itu, mari kita sama-sama ketahuinya. Kuih tempatan adalah kuih-muih yang dibuat daripada bahan tempatan. Kuih ini merupakan kuih tradisional yang mencerminkan kebudayaan kita dan sehingga sekarang kuih tempatan masih popular dihidangkan sama ada di rumah, di majlis-majlis, di hotel-hotel yang terkemuka dan lain-lain tempat di negara kita.

Jenis-kenis kuih tempatan

Bahan yang selalu digunakan adalah seperti berikut:

Bahan dan Jenih Kuih:

 
1) Beras Pulut
  •  Lopis
  • Pulut Serunding
  • Pulut Seri Muka
  • Lemang
  • Wajik
  • Pulut Inti
  • Pulut Udang
  • Ketupat
  • Kuih Cang
   
2) Tepung Pulut
  • Buah Melaka
  • Tepung Gomak
  • Kuih Biji Nangka
  • Badak Berendam
  • Kuih Bidara
  • Kuih Bakul
  
 3) Tepung Beras
  • Kuih Lompang
  • Kuih Lapis
  • Tepung Pelita
  • Kuih Jongkang
  • Bingka
  • Tepung Pasung
  • Apam Tepung Beras
  • Lompat Tikam
  • Kuih Talam
  
 4) Pisang
  • Nagasari
  • Jemput Pisang
  • Lempeng Pisang
  • Pulut Pisang
  • Pisang Goreng
  • Lepat Pisang
  
5) Ubi Kayu

  • Onde-Onde Ubi Kayu
  • Binka Ubi
  • Lepat Ubi Kayu
  • Ubi Kayu Rebus
 
 6) Sagu
  • Abuk-abuk

7) Keledek
  • Kuih keria
  • Kuih Kacau Keledek
  • Onde-Onde Keledek
  • Kuih Badak Keledek
  
8) Keladi
  •  Kek Keladi
  • Keladi Goreng

9) Kacang Dhal
  • Vadai


Info untuk saat-saat akhir...sampai di sini sahaja perkongsian dengan anda...Insya Allah kita bersua lagi.jumpa lagi..bye...bye.....


By Fatihah Anis

No comments:

Post a Comment