Sunday, December 23, 2012

PETUA ZAMAN BERZAMAN

Assalammualaikum... dan selamat sejahtera.

Tahniah! kepada anda yang rajin berada di dapur..bagus ibu ayah didik anda..hehe..ialah setinggi manapun kita belajar kerja dapur jangan sekali kita abaikan..inilah pesanan orang tua dari zaman berzaman...harus di ingat ye anak-anak sekalian....
Namun begitu, bila berada di dapur kerja memasaklah yang sering kali kita laksanakan..cuci mencuci, siang menyiang, segalanya kita laksanakan.Disini saya sediakan sedikit petua yang seringkali di gunakan oleh nenek saya untuk di kongsi bersama anda. Walaupun anda selalu dengar akan petua ini, tidak salah bukan untuk saya  berikan , kongsikan bagi mereka yang tidak mengetahui. Cubalah sekiranya anda ingin mencuba.:)

*Hilangkan Hanyir Pada Tangan *
- Kita pasti kurang senang sekiranya tangan kita berbau hanyir selepas kita menyiang dan mencuci ikan bukan? Oleh itu, anda bleh menggunakan garam dan lumurkan pada jari jemari anda dan dan ambil jus limau nipis lumurkan juga pada jari jemari kita. Biarkan seketika sahaja, setelah itu, cuci tangan dengan air bersih . Insyaallah , bau hanyir pasti hilang.
IKAN SEGAR


* Kurangkan Lemak Pada Daging*
- Gemar kah anda memakan daging? Gemarkah anda memasak daging? Ya... Pastinya yang lebih gemar memakan daging lebih ramai dari yang gemar memasak daging ..KENAPA?MENGAPA? ia ..kerana sikap malas .eh ! betulkah? Tidak mengapa. Sekiranya anda yang rajin memasak daging, bagi membuang atau mengurangkan lemak daging anda boleh lah menggunakan tips ini iaitu perapkan daging dengan tepung gandum dan gaul sebati. Perapkan selama 45 minit. Kemudian basuh semula daging itu. Selain membuang lemak, cara ini juga dapat membuang bau yang kurang menyenangkan.
Daging lembu


*Atasi Rasa Pijar*
-Ini merupakan pengalaman saya. Di rumah seringkali saya di tugaskan untuk menumbuk sambal belacan. Menurut bapa saya, sambal belacan saya sedap! hehehehe...( perasan seketika) tidak mengapa .lumrah manusia! Bila kita menumbuk sambal pastinya tangan berasa kepanasan bukan? Lagi-lagi sekiranya menggunakan cili Thailand , pasti jari jemari rasa pijar teramat. oleh itu, anda boleh mencuba , ramaskan sedikit jari anda pada beras. Insyaallah, kuranglah sedikit rasa panas itu.
cili Padi



Inilah beberapa petua dari saya, Walau apapun masalahnya, jangan jadikan alasan tidak mahu masuk ke dapur ye anak-anak...setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Selamat mencuba petua ini. Sampaikan-sampaikan lah  pada manusia lain ok.


_By : NADIA



No comments:

Post a Comment