Friday, December 21, 2012

Petua Menjaga Telur

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Hari ini saya nak cerita pula mengenai telur. Petua telur untuk kita yang sering makan telur. Bagi saya, kalau makan telur dengan nasi putih pun cukup menyelerakan.(Semuanya selera). Kalau terlebih makan telur pun boleh jadi terlebih kolestrol. Bahaya kan. Oleh itu, kalau nak makan telur perlulah berpada-pada. Contoh masakan telur ialah telur goreng berlada, telur sambal, telur kicap dan macam-macam lagi.

Cuba teka..Telur ni tergolong dalam kategori bahan basah atau bahan kering. Untuk pengetahuan semua, Cerita telur dalam kelas amali dan teori agak sedikit kontroversi.. Kekeliruan untuk menentukan bahan basah atau bahan kering. Setelah membuat penyelidikan dan perbincangan mengenai telur. Akhirnya, kata putus telah ditetapkan iaitu telur dikategorikan sebagai bahan kering. Bagi saya, telur ialah bahan yang boleh dimakan (saja melawak). Disini, saya ada beberapa tips bagaimana hendak menjaga telur.


•   Memilih Telur

    Pilihlah yang segar dan tidak retak. Kulitnya kesat. Apabila digoncang dalamnya padat.

•  Mengelakkan Telur Rebus Pecah
  1. Didihkan dahulu air dengan garam. Kemudian masukkan telur ke dalam air.
  2. Masukkan telur ke dalam plastik yang berlubang atau bekas plastik yang berlubang sebelum memasukkan bekas/plastik ke dalam periuk.
•  Menghilangkan Hanyir Telur Goreng

     1.  Masukkan beberapa titis air asam limau ke dalam telur.
     2.  Kacau sehingga rata selepas itu barulah digoreng.

•  Telur Tahan Lama
  1. Bersihkan kesemua telur. Lapkan sehingga kering. Kemudian simpan telur dalam bekas yang berisi beras pulut. Nescaya telur akan tahan lama.
  2. Susunkan telur secara menonggeng (yang runcing di bawah) agar lebih tahan lama.


Sampai disini sahaja cerita petua saya bersama anda. Ada lagi petua mengenai telur ingin saya kongsikan dengan anda. Nantikan kemunculan saya dalan keluaran entri seterusnya. Bye dan jumpa lagi.....


p/s: Setiap kali balik kl, saya akan makan telur dengan roti kerana di kolej kediaman tak boleh masak telur goreng. Boleh memang boleh ..tapi telur hancur dalam periuk nasi elektrik 



No comments:

Post a Comment