Monday, October 8, 2012

"Sachet de Epices "

Assalammualaikum semua dan selamat sejahtera diucapkan kepada anda  semua,,,
Apa khabar anda sekarang?
Semoga sihat-sihat hendaknya.
Saya disini, sihat sahaja dan semakin comel... (Wah! skemanya ayat...bagai baca warkah berlagu pilu.:*_^)
Ok,  Yang sebenarnya saya ingin mengambil "mood" untuk memberikan entry berbentuk fakta. Fakta ok.Bukan auta!Bukan..amboi...nak main je ye..mari kita belajar..
.....Sachet de Epices ...Sesedap namanya sesedap rasanya..mmm...APA??nak bagi nama anak, oh,oh janganlah. Bawa-bawalah bertenang. Bertenang ya, banyak nama-nama Islam yang indah-indah belaka.:)
 "Sachet de Epices" merupakan sekumpulan rempah yang dibunjutkan ke dalam kain jenis maslin. Ala...kita sering menggunakannya sewaktu kita ingin membuat sup...lebih dikenali dengan panggilan "Sup Bunjut ADABI".(ups!ADABI tu jenamanya je....jenama adabi ini seringkali digunakan oleh nenek saya..:) )Kita juga sering menggunakannya,(kita ye, kitakan rajin! hahaha). Bila mana kita menggunakannya ,saya seringkali terpikir apalah yang ada dalam kain ni...rempah apalah..tunjukkan lah , buktikanlah,,semuanya lah..dan saya bukalah kain "Maslin" ini....dan hasil penglihatan saya, dapatlah saya tahu, rempah inilah rupanya.lah,lah, lah jemputlah,lihatlah :

Gambar ini saya ambil dari blog "Bukan Sekadar Resepi". (Yang ini sahaja :)

Kandungan rempah yang ada didalam bunjut ini adalah :
  • Rempah Biji
  • Bunga Lawang 
  • Jintan Manis
  • BungaCengkih
  • Lada Hitam
  • Kulit Kayu Manis
Waw!!!banyaknya rempah yang terkandung sebenarnya.(Orang baru tahu, beginilah, perak..bukan Perak ya:)

Namun ya pembaca sekalian, rempah-rempah ini ditumbuk @ dikisar terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kain maslin.Sekiranya anda mempunyai tahap kerajinan yang tinggi , jemputlah untuk membunjutkan rempah-rempah ini sendiri tanpa membeli .(mmm, rasanya tidak perlu dibunjutkan , jika kita yang buat sendiri, terus sahaja masuk kedalam kuali, dan pasti enak dimakan sefamily.Betul tak?

Cubalah, jika ingin cuba!:)

Sekian, setakat ini.
Happy Monday!

BY;
NADIA


No comments:

Post a Comment