Tuesday, October 2, 2012

Bahan Basah ke...Bahan kering... Keliru?..

Bismillahhirrahmanirrahim...selamat petang semua...

Entry kali ini saya mengesahkan tentang pengiraan  kos bahan . Seronok sebenarnya kita mempelajari pengiraan kos bahan ini. Kita dapat bajet belanjawan kita untuk kita membeli belah. Disamping itu , kita juga dapat menilai sesuatu harga makanan itu. Tidaklah bila mana kita pergi ke restoran , terkejut dengan harga yang diberikan, lalu memaki pengusaha restoran itu tidak pun memberikan surat yang berhelai-helai untuk membuat kritikan negatif yang bertubi-tubi. Jangan ya pembaca sekalian. Itu bukan budaya kita, harus dihindarkan untuk menjaga hak sejagat.(Maaflah kalau memberi ceramah sedikit..hehehe)

Berbalik pada pengiraan kos, saya bukan hendak mengajar anda semua bagaimana hendak mengira sebenarnya.. Tapi lebih kepada mengenali bahan basah dan bahan kering.Ini disebabkan didalam pengiraan kos , untuk mengira pengiraan kos ini anda perlu mengasingkan kos bahan basah dan bahan kering. Bak kata pensyarah saya sekiranya salah anda mengira kos bahan mentah salahlah pengiraaan kos anda!!..oh..Tidak....saya tidak mahu membuat kerja 2,3 kali..:(((

Oleh itu ya saudara mara sekalian, kita harus mengenali APA ITU BAHAN BASAH DAN APA ITU BAHAN KERING.Ok...sekarang ini siapa yang tahu bahan basah itu bagaimana???
****Bahan basahtu kan bahan yang ada air.
Bahan kering tu bahan yang yang tak de air.****........Benarkah???

Hehehe...jangan pening-pening memikirkan.Cukup kita ambil kata kunci sebegini:
Bahan Basah merupakan bahan yang tidak tahan lama. Maknanya bahan yang cepat rosak. Contohnya seperti :Ikan, ayam, sayur-sayuran, buah-buahan.nanti saya akan kongsikan sedikit contoh-contohnya:)
Manakala bahan kering pula adalah bahan yang tahan lama, iaitu bulan ke bulan, tidakpun zaman berzaman.Bahan ini tidak cepat rosak seperti bahan basah.

Di sini saya kongsikan bersama anda semua contoh bahan basah dan bahan kering yang saya ambil dari sumber Tabika Kemas.

Silalah layari ya.:)

http://unithttp://unitprasekolah.webs.com/Senarai%20barang%20mentah%20KEMAS.pdfeel

ok , Sampai disini dulu.
Selamat menunaikan solat magrib :)
3 Rasa Menjadi 1




No comments:

Post a Comment